Filer og råd!

Levering av filer til produksjon

Oversendelse av filer

Alternativ 1:
Send oss e-post med dine filer. Send dine filer med nødvendige informasjoner til filer@rollupeksperten.no
Har du store filer, større enn 20 MB ber vi om at du benytter alternativ 2.

Alternativ 2:
Benytt tjenesten http://www.filemail.no, eller andre webtjenester.
Her aksepteres 2 GB. Husk da å oppgi vår e-postadresse  filer@rollupeksperten.no som mottaker.

Andre alternativer:
Sender du oss mange filer, vil vi gi deg tilgang til en ftp-konto, slik at vi kan motta ubegrenset med filer og størrelser.
Du kan også sende oss filer fra DropBox og andre tjenester.

Husk å merke filene så tydelige som mulige med gode filnavn, slik at vi vet hvilke filer som tilhører hvilke produkter. Gi gjerne utfyllende kommentarer i e-postfeltet om filene.

Filformater

  • Vi forutsetter trykkeklare filer, med mindre du ønsker at vi bistår med designhjelp
  • Vi foretrekker fil-formater som: PDF, AI, og TIF (uten lag, gjennomsiktighet eller LZW-kompresjon) – men aksepterer også andre formater.
  • All produksjon foregår i CMYK, derfor ønskes alle filer og innhold levert med CMYK fargerom. Da unngår vi nyanseforskjeller ved konvertering av farger (typisk fra RGB) til CMYK.
  • Pantone-farger konverteres til CMYK.
  • Med mindre det er nevnt spesielt, skal alt grafisk arbeide leveres 1:1  uten bleed og skjæringsmerker. Ved uttfallende design +5 mm bleed uten skjæremerker.
  • Påse at CMYK-verdier ikke inneholder veldig tung farger, helst ikke mer enn 250%. Dette kan medføre at trykket ikke blir av beste kvalitet. Enhver bruk av CMYK-farger bør også inneholde minimun 5% da fyll mindre enn dette kan oppleves som 0%.

Bildeoppløsning (dpi)

Dette varierer fra produkt til produkt. All print skjer med høy oppløsning i selve produksjonen, typisk 300 til 1440 dpi. (DPI = pixler pr. inch). Generelt så har vi følgende anbefalinger:

  • For større plakater og Roll-ups (>1m2) anbefales minimum 100 dpi på alle bilder levert til produksjon. For at tekst og bilder skal oppleves å være i høy kvalitet (tilnærmet fotokvalitet) på nær avstand (<1 meter) bør de være 100-200 dpi.
  • Husk at store plakater og roll-ups betraktes på avstand, så man kan få «akseptable resultater» fra ca. 50 dpi. Men tilstreb minimum 100 dpi.
  • Dersom du har en roll-up 80 cm bred og ønsker et bredt bilde, så bør det ha 2267 pixler bredde for å oppnå 72 dpi. Ved 200 dpi bør bildet ha 6299 pixler i bredden.
  • Bilder av lav oppløsning (<72 dpi) kan oppleves som «kornete» og «uklare». Dersom vi skal bistå med designhjelp ønsker vi alltid bilder i høyeste oppløsning tilsendt.